Navedenim stručnim člankom dajemo prikaz promjena koje donose Smjernice za rad s darovitom djecom i učenicima.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja kao nadležno tijelo državne uprave je putem središnjeg internetskog portala za savjetovanje s javnošću Vlade Republike Hrvatske pod nazivom e-savjetovanja u periodu od 13. srpnja do 12. kolovoza 2022. godine provelo javno savjetovanje o Nacrtu Smjernica za rad s darovitom djecom i učenicima.
Smjernice za rad s darovitom djecom i učenicima namijenjene su odgojiteljima, učiteljima, nastavnicima, stručnim suradnicima i ravnateljima predškolskih, osnovnoškolskih i srednjoškolskih ustanova, ostalim stručnjacima koji se bave darovitim osobama te roditeljima/skrbnicima darovite djece.
Smjernice proizlaze iz Nacionalnog okvirnog kurikuluma za predškolski odgoj i obrazovanje te opće obvezno i srednjoškolsko obrazovanje (MZOŠ/11), postoje paralelno sa Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama (MZO/21) i Smjernicama za vrednovanje procesa učenja i ostvarenosti ishoda u osnovnoškolskome i srednjoškolskome odgoju i obrazovanju (MZO/20), a odnose se na odgojno-obrazovni rad s darovitima u svim razinama obrazovanja od predškolskoga, osnovnoškolskoga do srednjoškolskoga odgoja i obrazovanja.
Navedenim trima dokumentima postiže se ravnoteža u brizi o djeci s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, razrješava prijepor o tome treba li darovitima dodatna podrška u sustavu, ali i dvojbu o tome kako u odgoju i obrazovanju pomiriti načela jednakosti i izvrsnosti.
Navedene Smjernice daju:
- tumačenje općih vrijednosti i načela odgojno-obrazovnoga rada s darovitom djecom i učenicima
- smjernice i opće upute za proces identifikacije darovitih i organizaciju odgojno-obrazovne podrške u dječjem vrtiću i školi te za različite vrste i stupnjeve darovitosti
- smjernice i opće upute za vrednovanje i izvješćivanje o postignućima i napredovanju darovite djece i učenika
- određenje uloga i zadaća pojedinih sudionika odgojno-obrazovnoga procesa u radu s darovitima, posebice tima za darovite svake odgojno-obrazovne ustanove
- prijedloge mogućih oblika suradnje s roditeljima/skrbnicima u brizi i osiguravanju podrške razvoju darovitih.
Cilj smjernica za rad s darovitom djecom i učenicima
Navedenim smjernicama se želi naglasiti važnost poduzimanja određenih koraka, koji će dovesti do ostvarenja cilja sustavne brige o darovitima, a to su:
- a) osigurani preduvjeti za sustavnu identifikaciju darovite djece i učenika,
- b) donesen novi zakonsko-normativni okvir za sustavnu skrb o darovitoj djeci i učenicima,
- c) osiguran kontinuum odgojno-obrazovne i psihološko-pedagoške podrške, praćenja i vrednovanja te uspostavljen fleksibilan dinamički model organizirane podrške darovitima u odgojno-obrazovnome sustavu s pomoću mreže stručnjaka, institucija i vanjskih organizacija (npr. osnivanje/imenovanje centara izvrsnosti, imenovanje savjetnika za…